Genital Herpes

Genital herpes, herpes simpleks virusunun (HSV) yol açtığı cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır. Bu virusun HSV1 ve HSV2 olmak üzere iki tipi mevcuttur. HSV1, ağız ve ağız çevresinde uçuk olarak bilinen yaralara yol açmaktadır. Başta HSV2 olmak üzere her iki tip HSV de genital herpes nedeni olabilir.

Genital herpesin belirtileri nelerdir?

Genital herpes sıklıkla belirti vermez. Eğer belirti vermişse, aşağıdakileri gözleyebilirsiniz:

• Genital bölge ve çevresinde veya anüs çevresinde ağrılı kabarcıklar

• Kabarcıklar açılarak yerlerinde oluşan, iki ila dört hafta içerisinde iyileşen ağrılı yaralar

• Belirtiler ilk defa ortaya çıktığında bu belirtilere eşlik eden ateş, baş ağrısı gibi nezle benzeri bulgular

Genital herpes olursam riskleri nelerdir?

• Genital herpesin yol açtığı ağrılı genital yaralar günlük yaşamı etkileyebilir. Bağışıklık sisteminde sorun olan kişilerde yaralar daha şiddetli seyredebilir.

• Genital herpesi olan kişi yaralara veya yaradan çıkan sıvılara dokunursa vücudunun farklı bir yerine de hastalığı bulaştırabilir. Göz gibi alanlarda bu ciddi sorunlar doğurabilir.

• Genital herpes, deri ve mukozalarda yaralara yol açtığından diğer cinsel ilişkiyle bulaşan hastalıkların ve özellikle HIV infeksiyonunun bulaşma riskini de artmaktadır.

• Genital herpesi olan kişiler bu hastalığın sağlıklarını, cinsel yaşamlarını ve ilişkilerini nasıl etkileyeceği konusunda endişe duyabilirler. Endişeleriniz için doktorunuzla konuşabilirsiniz.

Genital herpes hamile kadını ve bebeğini nasıl etkiler?

Hamileyseniz, sizin ya da partnerinizin genital herpesi var ise mutlaka doktorunuzu bu durumdan haberdar etmeniz gerekir. Bazen genital herpes erken doğum veya düşüğe neden olabilir. Nadiren doğum sırasında anneden çocuğa geçerek potansiyel olarak ölümcül bir enfeksiyona (neonatal herpes) neden olabilir. Doğum eylemine girildiği sırada eğer aktif genital herpesiniz var ise doktorunuz sezaryan yapabilir.

Genital herpes için bir tedavi var mı?

Genital herpes için tam iyileşme sağlayan bir tedavi bulunmamakla birlikte bazı ilaçlar (antiviral tedaviler) kabarıklıkların önlenmesini veya daha çabuk kaybolmasını, atakların sayı ve şiddetini azaltmayı sağlayabilir ve partnerler arasında bulaşma riskini de azaltabilir.

Genital herpesten nasıl korunurum?

• En güvenilir yol, cinsel ilişkiden kaçınmak ya da infekte olmadığı bilinen bir partnerle tek eşli bir ilişki yaşamaktır.

• Lateks kondomların doğru ve sürekli kullanılışı genital herpes riskini azaltabilir. Fakat kondom ile kaplanmayan alanlarda genital herpes görülebilir.

• Genital herpesi olan kişiler aktif belirtileri olduğu dönemde başkalarıyla ilişkiye girmekten kaçınmalıdır. Genital herpesli bir insanın belirtileri olmasa da hastalığı bulaştırabileceği unutmamak gerekir.

• Eğer genital herpesiniz varsa diğer cinsel yolla bulaşan diğer hastalıklar açısından da test edilmelisiniz. Partnerlerinize de bu durumu mutlaka belirtmelisiniz. Genital herpeste tekrarlayan ataklar sıktır. Daha sonraki ataklarda hastalık süresi ve şiddeti genellikle azalmaktadır. Enfeksiyon vücutta kalıcı olarak dursa da yıllar geçtikçe atakların sıklığı da azalmaktadır.

Genital herpes nasıl bulaşır?

Genital herpesin bulaşması bu hastalığa sahip biriyle anal, oral veya vajinal cinsel ilişki yoluyla olur. HSV1 ve HSV2 kişilerin yaralarında bulunabileceği gibi aynı zamanda normal görünen deri bölgelerinde de bulunabilir. Bu nedenle partneriniz belirti göstermese de bulaştırıcı olabilir.

Genital herpes tanısı nasıl konulur?

Eğer atak sırasında muayene olduysanız genital herpes tanısı doktorlar tarafından klinik muayene ile konabilir. Yaraların olduğu dönemlerde ayrıca yaradan örnek alınıp

test de yapılabilinir. Ataklar arasında belirtilerin olmadığı dönemlerde kan testleri de genital herpes olup olmadığını göstermede yardımcı olabilir. Bu tip test seçeneklerini doktorunuzla konuşmalısınız.