Androgenetik Alopesi (Erkek Tipi Saç Dökülmesi)

Androgenetik alopesi; genetik yatkınlığı olan bireylerde erkeklik hormonu duyarlılığı ile ilişkili olarak, genelde 20-30’lu yaşlarda başlayan saçların dökülmesi veya incelmesiyle saç çizgisinin geri çekilmesi veya tepe bölgesinin açılmasıyla ortaya çıkan ve ciddi psikososyal problemler yaratabilen dermatolojik bir durumdur.

Androgenetik alopesi nedeni nedir?

Bu hastalık genetik ve hormonal etkilerle ortaya çıkar. Dihidrotestesteron isimli hormonun kıl kökünü etkilemesiyle kıl çapı ufalır, boyu kısalır ve rengi açılır. Daha ileri aşamalarda ise kıl kökü tamamen yok olur ve o alanda saç hiç çıkmaz.

Androgenetik alopesinin belirtileri nelerdir?

Saçlarda seyrelme, incelme yanında saç çizgisinin geri çekilmesi en belirgin özellikleridir. Erkeklerde 30-40 yaşında, kadınlarda 50-60 yaşında başlar. Erkeklerde saç çizgisinin geri çekilmesi, saçlarda incelme ve o alanın tamamen saçsız halde ortaya çıkması ve tepe açıklığı ile görülürken, kadınlarda saç çizgisi gerilemez, taç biçiminde bir seyrelme görülür.

Androgenetik alopesi nasıl tanınır?

Hastanın şikayetleri ve hastalık öyküsü, dermatolojik muayene ve aile öyküsü ile tanı kolayca konulur. Deri tamamen normal durumdadır. Bazı durumlarda dermoskopide

tanıda yardımcı olabilir.

Androgentik tip alopesi önlenebilir mi?

Bu tip saç dökülmesi kullanılan ilaçlarla belirgin derecede düzeltilebilir. 25-45 yaş arası saç kökleri zaman içinde gerileme göstereceğinden uygun zamanda yapılacak tedaviler ile saç dökülmesi geciktirilebilir dolayısıyla saç dökülmesi kısmen engellenmiş olur.

Androgentik tip alopeside nelere dikkat etmek gerekir?

Saçlı deride saçların azalması veya tamamen dökülmesi o bölgede güneş etkisini artıracağı için aktinik keratoz, güneş lekeleri ve deri kanserlerinden gelişimini engellemek için güneşten korunmak önemlidir.

Androgentik alopesi kaç yaşında başlar ?

Otuz yaşına kadar olan beyaz erkeklerin %30’u, 50 yaşına kadar olan erkeklerin ise 50’sinde androgenetik alopesi görülmektedir. Erkek tipi saç dökülmesi veya kellik isimleri ile anılır.

Androgenetik alopesi tedavisi nasıldır?

Tedavideki amaç saçların dökülmesini azaltmak, ilerlemeyi yavaşlatmak ve androjen aktivitesinin yoğun olduğu yılları olabildiğince hormon etkisinden uzak tutmaktır.

Tedavide neler kullanılır?

Tedavide sürülecek losyonlar içinde Minoksidil etkinliği kanıtlanmış bir ilaçtır. Ağız yoluyla alınan Finasterid tablet uzun süreli kullanımlarda etkilidir. Ancak belirgin yan etkileri nedeniyle mutlaka dermatolog denetiminde kullanılmalıdır. Yapılan bazı çalışmalarda etkinliği kanıtlanan ancak androgenetik alopesi ile lisans almayan spironolakton, siproteron asetat, flutamid ve simetidin ile de sonuç alınabilir. Ancak buna hekiminizin karar vermesi gerekmektedir. Diğer yöntemler içinde saç ekimi, peruk uygulaması, yapıştırma saç protezleri, kozmetik kamuflaj sayılabilir.

Tedavi bırakıldığında saçlar dökülmeye devam eder mi?

Androjen hormon aktivitesi erkeklerde 50 yaşlar civarında azalmaya başlayacağı için bu yaşa dek bu hormonun aktivasyonun devamı nedeniyle tedavi kesildikten bir süre sonra saçlarda dökülme yeniden başlayabilir. Bu nedenle tedavinin bitiminde sonra aralıklarla tedavileri dermatoloğunuzun önerileri ile devam etmeniz gerekebilir.